
Existeix tanmateix en aquell temps un pensament segons el que, llibertat i igualtat poden esdevenir ràpidament contradictòries: és a dir, la llibertat no resol les desigualtats socials, en la mesura que existeixen desigualtats naturals. Si l'Estat es conforma amb fer respectar la llibertat, i amb proclamar la igualtat natural, amb el temps la llibertat tindrà la raó de la igualtat social. La pregunta que sorgeix és de saber com es poden compensar les desigualtats socials. Així l'article 21 proclama el dret de tot ciutadà a l' assistència pública, aquest article reconeix que la societat és deutora al ciutadà d'una assistència, d'un dret al treball, cada ciutadà en virtut de la Declaració pot doncs reivindicar un treball. Dels invàlids se'n farà càrrec l'Estat. L'article 22, proclama el dret a la instrucció, garantit per un sistema educatiu nou encarregat de recuperar la càrrega antigament assumida per l'Església.
Aquests drets formen part del que es diu la segona generació dels drets humans, dels drets econòmics i socials. Aquests drets, aquesta igualtat natural, suposen una intervenció augmentada de l'Estat, el que està d'acord amb l'objectiu que es fixa a l'article primer: "la felicitat comuna".La llibertat individual és tanmateix mantinguda i certs aspectes estan més ben definits que en la Dedlaració de 1789. És a dir, la Declaració de 1793 preveu la llibertat de culte, la llibertat de comerç i d'indústria (reconeguda sense cap límit), la llibertat de premsa (igualment il·limitada), la llibertat de reunir-se en societats populars (article 122) i finalment el dret de petició (article 32).
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada